Flera nya elbilar rullas ut - Xpeng vill utmana Tesla
(
Motor )
Försäljningen av nya elbilar går trögt. Men biltillverkarna har inte gett upp. En lång rad nya modeller är på väg ut på marknaden och både Xpeng och andra kinesiska bolag expanderar i Sverige.
Vad gör man när ishalkan slår till med full kraft och bilen börjar gå sin egen väg? En halkkörningskurs kan räta ut en del av frågetecknen. Och visa var gränserna för bilen egentligen går.
Kinesiska Nio är en spännande följetong. Märket ligger steget före Volvo i att erbjuda elbilar som passar skandinaviska familjer och tycks inte lämna något åt slumpen. Efter elkombin kommer nu EL6, märkets vettigaste modell i perfekt suvstorlek.
För 20 år sedan höjde folk på ögonbrynen åt Cayenne, men nu har de andra sportbilstillverkarna följt efter. Den uppdaterade suven kan återigen fås med V8-motor, även om laddhybriden med förbättrad räckvidd och V6 lär bli vanligast på svenska vägar.
BYD Dolphin utmanar Volkswagen ID.3. Men vad väger egentligen tyngst - att bilen seglar under tysk flagg och är tillverkad i Europa? Eller går det lika bra med en kinesisk elbil från en av världens största tillverkare av elbilar och batterier?
För första gången ger sig Honda in i laddhybridsegmentet, med 81 kilometers räckvidd på el och utrustningsnivå med ”all inclusive”. Har modellen en chans att utmana Sveriges favoritladdhybrid Volvo XC60?
Volkswagens första elsedan må inte vara en skönhet, men den har komfort och utrymmen som milslukande tjänstebilister har väntat på. Den låga silhuetten ger dessutom mycket längre räckvidd än vad än suv ger. Vi provkör.
Kias makeover går rasande fort. Steget från de en gång ganska andefattiga bilarna till dagens EV9 är gigantiskt. Frågan är om prisskillnaden är tillräcklig för att få kunderna att avstå från ”äkta premium”?