Flera nya elbilar rullas ut - Xpeng vill utmana Tesla
Försäljningen av nya elbilar går trögt. Men biltillverkarna har inte gett upp. En lång rad nya modeller är på väg ut på marknaden och både Xpeng och andra kinesiska bolag expanderar i Sverige.
Vad gör man när ishalkan slår till med full kraft och bilen börjar gå sin egen väg? En halkkörningskurs kan räta ut en del av frågetecknen. Och visa var gränserna för bilen egentligen går.
Kinesiska Nio är en spännande följetong. Märket ligger steget före Volvo i att erbjuda elbilar som passar skandinaviska familjer och tycks inte lämna något åt slumpen. Efter elkombin kommer nu EL6, märkets vettigaste modell i perfekt suvstorlek.
För 20 år sedan höjde folk på ögonbrynen åt Cayenne, men nu har de andra sportbilstillverkarna följt efter. Den uppdaterade suven kan återigen fås med V8-motor, även om laddhybriden med förbättrad räckvidd och V6 lär bli vanligast på svenska vägar.
BYD Dolphin utmanar Volkswagen ID.3. Men vad väger egentligen tyngst - att bilen seglar under tysk flagg och är tillverkad i Europa? Eller går det lika bra med en kinesisk elbil från en av världens största tillverkare av elbilar och batterier?
För första gången ger sig Honda in i laddhybridsegmentet, med 81 kilometers räckvidd på el och utrustningsnivå med ”all inclusive”. Har modellen en chans att utmana Sveriges favoritladdhybrid Volvo XC60?
Volkswagens första elsedan må inte vara en skönhet, men den har komfort och utrymmen som milslukande tjänstebilister har väntat på. Den låga silhuetten ger dessutom mycket längre räckvidd än vad än suv ger. Vi provkör.
Kias makeover går rasande fort. Steget från de en gång ganska andefattiga bilarna till dagens EV9 är gigantiskt. Frågan är om prisskillnaden är tillräcklig för att få kunderna att avstå från ”äkta premium”?
Volvos första riktiga elbil är liten - men med stor betydelse för framtiden. Förhoppningen är att detta bli den nya kassakon och folkfraktaren. Märks det att man karvat i kostnaderna och att bilen byggs i Kina?
Efter sex år har Tesla äntligen fått till komforten och bullernivån i Model 3. Den uppdaterade modellen tar många små kliv framåt. Men att Elon Musk har tagit bort växel- och blinkerspaken har vi svårt att förlåta honom för.
Hondas andra elbil har fått det styvmoderliga namnet e:Ny1, som uttalas ”a-ny-one”. Bilens egenskaper får oss att tro att den inte alls riktar sig till vem som helst, utan till en ganska liten målgrupp. Vi provkör en elbil med mycket traditionell känsla.
Kinesiska Nio hinner före Volvo och de tyska premiumärkena i deras paradgren kombi. ET5 Touring är ett exempel på hur fort det kan gå från tanke till handling i Kina. Utvecklingstiden för kombiversionen var enligt företaget bara 18 månader.
Zeekrfamiljen växer i rasande takt. Efter en tid med stora tunga elbilar börjar vi nu se lite mindre alternativ komma. Nya X gör verkligen skäl för sitt namn - det är en sann skrivbordsprodukt som vill leverera på allt och lite till. Vi provkör.
Jeeps första elbil kammade hem förstaplatsen i tävlingen Årets bil 2023. Gör det Avenger till den bästa elbilen i småbilsklassen just nu? Och hur står den sig mot Volkswagen ID.3 och Volvo EX30?
En kultbil är tillbaka i stallet efter 25 år. Är den moderna versionen av Ford Bronco en hårdbarkad modell för jakt, fiske och hästsläp eller har den blivit en livsstilsbil man på sin höjd åker och grillar marshmallows med?
Polestar 2 har fått bättre räckvidd. Men är det tillräckligt för att konkurrera med Tesla Model 3? Vi ger oss ut på en mätning från östkusten till västkusten men planerna grusas av ett oväder.
Efter 37 år bygger BMW äntligen en M3 i kombiversion. Vi provkör en efterlängtad bil som överträffar alla förväntningar. Kraften och ljudet är överväldigande - men här saknas två saker.